Thursday, May 14, 2015

Kajian Tindakan (Ungkapan Algebra)



ABSTRAK 

Kajian ini saya laksanakan adalah kerana kesedaran pada diri sendiri perlunya penyelidikan diadakan
dikalangan pendidik bagi meningkatkan mutu pengajaran di dalam bilik darjah kerana wujudnya iklim yang berbeza di sesebuah sekolah.

Tujuan kajian tindakan ini diadakan adalah untuk mengubah
presepsi dikalangan murid mengenai ungkapan algebra daripada sukar dan mengelirukan kepada
mudah dan menyeronokkan.

Fokus utama kajian ini dijalankan adalah untuk mencari penyelesaian kepada masalah murid yang kurang mahir dalam mempermudahkan suatu ungkapan algebra. Di mana algebra merupakan asas kepada topik-topik yang lain seperti persamaan kuadratik, persamaan garis lurus, statistik dan sebagainya. Seramai 37 orang murid tingkatan satu dan seorang guru Sekolah Menengah Kerajaan Bawang Assan, Sibu terlibat dalam kajian ini.

Tinjauan awal telah dilaksanakan melalui penyemakan buku latihan murid, Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS), borang soal selidik dan ujian pra. Hasil daripada tinjauan awal menunjukkan murid kurang mahir dalam mempermudahkan suatu ungkapan algebra dan kurang mahir menggunakan kalkulator sainstifik. Oleh itu, perancangan tindakan difokuskan kepada kaedah untuk meningkatkan kemahiran menggunakan kaedah ‘Papan Token 10 Ungkapan Algebra’ dan ‘Permainan Ular-Tangga Algebra’.

Keputusan ujian pos telah menunjukkan peningkatan prestasi murid berbanding ujian pra. Ini dapat
dibuktikan dengan peningkatan min ujian daripada 42 kepada 75. Hasil kajian menunjukkan kaedah
ini adalah mudah serta dapat meningkatkan kemahiran murid menggunakan kalkulator sainstifik
dengan tepat.   BACA SELANJUTNYA...................

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...